Celem walki zapaśniczej jest położ
enie przeciwnika na łopatki. Jest to najbardziej cenne zwycięstwo w zapasach przez tzw. "tusz". Wystarczy przez 1 sek. przetrzymać przeciwnika, aby dwoma łopatkami dotykał maty zapaśniczej. Aby osiągnąć ten cel stosuje się róż
nego rodzaju "chwyty" (techniki zapaśnicze), za wykonanie których przyznają sędziowie 1, 2, 3 lub 5 pkt. technicznych. Kto zdobędzie więcej punktów odnosi zwycięstwo na punkty w danej rundzie. Jeż
eli będzie to wysoka przewaga punktowa (róż
nica co najmniej 6 pkt. technicznych) wtedy następuje zwycięstwo na skutek wysokiej przewagi punktowej tzw. "tusz techniczny" w danej rundzie.
Walka w zapasach trwa dwie lub trzy rundy po 2 min. z przerwą 30 sek. (w przypadku seniorów i juniorów) lub dwie lub trzy rundy po 1,5 min. z przerwą 30 sek. (w przypadku kadetów i młodzików/czek). Gdy w okresie regulaminowego czasu trwania rundy zawodnicy nie posiadają ż
adnego punktu technicznego, wtedy jest dogrywka, która trwa maksymalnie 30 sekund, a rozpoczyna się przymusową klamrą odpowiednią dla danego stylu. Dogrywka moż
e zakończyć się wcześniej, w przypadku gdy któremuś z zawodników udałoby się zdobyć w czasie dogrywki przynajmniej 1 punkt. Gdy w czasie dogrywki ż
adnemu z zawodników nie uda się wykonać skutecznej akcji technicznej, sędziowie zobowiązani są ukarać stratą punktu i ostrzeż
eniem zawodnika (a jednocześnie przyznając zwycięstwo w danej rundzie przeciwnikowi), który wylosował pozycję przymusowej klamry i był w bardziej korzystnej pozycji w czasie dogrywki.