Postautor: xeo » 07 mar 2007, 21:20
Tak, tylko zastanów się czy L1 jako przedmiot w szkole to nauka języka czy nauka o języku (no i już
masz temat na pracę) Teoretycznie nikt w szkole Cię nie uczy posługiwania się językiem jako tako, bo jesteś w stanie stworzyć nieskończenie wiele poprawnych zdań w L1 chociaż
nikt Cię np. gramatyki jeszcze nie uczył, potrafisz, ale nie wiesz jako to funkcjonuje i jak co się nazywa. Zauważ
też
, ż
e na jezyku polskim w szkole od razu posługujesz się tym językiem, jest on narzędziem do interpretowania lektur, pisania wypracowań, formułowania zdań/myśli itp. Nikt Cię nie uczy czasu przeszłego, słówek itp. - to wszystko umiesz już
robić naturalnie, owszem jest tam jakaś mała część tej nauki jak np. ortografia, ale czy to jest nauka języka czy nauka o języku, który już
znasz (i tym się moż
esz zająć w swojej pracy). Słuchowcy, wzrokowcy itp. to już
multiple inteligencies, za duż
o w jednym jak na licencjata chyba ż
e to jakoś zawęzisz np. strategie szlifowania L1 jako przedmiotu w szkole czy coś takiego.
ps. zastanów się też
np. czy nauka czytania na języku polskim to nauka języka polskiego czy tylko umiejętności czytania, to samo z pisaniem, czy nauka pisania jest nauka języka jako taką czy nauką jednej ze sprawności itd.
ps2. Moż
esz np. napisać pracę do jakiego stopnia przyswajamy L1 naturalnie, a ile uczymy się w szkole
ps3. albo jak L1 jako przedmiot w szkole jest postrzegany przez nauczycieli, a jak przez uczniów i czym się rózni od nauki np. języka obcego