Masz rację - nie ma uniwersalnej metody nauki języka. Każ
dy student powinien wybrać własciwą sobie metodę, a każ
dy lektor i nauczyciel własna metodę nauczania.
Spośród czego wybierać? Podaję kiika takich metod.
Heinrich Schliemann, niemiecki archeolog, który jest uważ
any za odkrywcę Troi, znał prwie wszystkie języki europejskie i wiele staroż
ytnych. Europejskich uczył się czytając na głos i ucząc się na pamięć książ
ki obcojęzyczne. Aby opanować wymowę angielską chodził słuchać kazań do kościoła anglikańskiego. Często opłacał ludzi, których zadaniem było słuchać jego czytania. Po nauczeniu się fragmentu książ
ki pisał na ten temat wypracowania. W efekcie np. kupcy rosyjscy, z którymi prowadził interesy woleli rozmawiać z nim po rosyjsku wiedząc, ż
e niemiłosiernie kaleczy ten język, niz po niemiecku (pewnie wiedzieli, ż
e oni po niemiecku mówią jeszcze gorzej).
Emil Krebs Niemiec ze Świdnicy, który po maturze znał 12 języków, w pracy pobierał dodatki za znaomość 60 języków (po co on wogóle pracował
))), a zmarł znając 90. Uczył się od razu całych grup języków. Każ
de nowe słowo uczył się od razu wyszukując jego znaczenie w kilku innych językach.
Robert Stiller współczesny pisarz, tłumacz i językoznawca, który przyznał się do znajomości ponad 30 języków, w tym kilku średniowiecznych, tak opisał swoją metdę nauki:
Najpierw w ciągu tygodnia uczę się gramatyki, dzięki wyćwiczonej pamięci opanowuję szybko zasady i reguły gramatyczne oraz wszytkie tabele wyjątków, potem uczę się słówek czytając prasę i literaturę w tym języku. Wszelkie wątpliwości staram się wyjaśnić natychmiast, dzwoniąc do specjalistów i przyjaciół uż
ywających tego języka.
Zygmunt Broniarek dziennikarz, który w ciągu swojej kariery opanował conajmniej 8 języków, uczył się korzystając z wielu naukowych i pseudonaukowych metod. W ciągu wielu lat tej nauki opracował własną metodę, która przedstawił w książ
ce "Broniarek uczy języków - 365 dni z angielskim".
Metoda ta polegała na systemtycznym codziennym uczeniu się i analizie jednego tylko długiego zdania. W pracy nad tym zdaniem należ
ąło analizować każ
de sow, każ
dy zwrot, zastanawiać się nad moż
liwymi podstawieniami, w efekcie po roku moż
na było znać nie 360, a conajmniej 3600 zdań algielskich.
Mgr Inż
. Paweł Malkiewicz, absolwent Polietchniki Warszawskiej, opracował własną oryginalną i skuteczną metodę nauki. Przygotowywał sobie kasety magnetofonowe, na których nagrywał wielokrotnie krótkie - 2-3 minutowe teksty. Isch treść przepisywał na małych mieszczących się w kieszeni kartkach i słuchał tych kaset w każ
dej wolnej chwili, w kolejce po mięso, w tramwaju, przy róż
nych pracach domowych. Od czasu do czasu wyjmował kartkę i konfrontował ja z tym co zapamiętał ze słuchu. W ten sposób podczas studiów nauczył się 4 języków. Po studiach założ
ył firmę Belfer, która organizowała korespondencyjne kursy dla amatorów. Później firma ta przekształciła się w Wydawnictwo Companion, które wydawało tak opracowane kasety. Niestety w tym czasie pojawiły się programy komputerowe wspomagające naukę języków obcych, które zaczęły przejmować głóną role na rynku pomcy naukowych w edukacji i kasety Companiona przestały się ukazywać.
Prof. Leon Leszek Szkutnik, który napisał najwięcej w Polsce podręczników do nauki angielskiego i współpracował przy pisaniu podręćzników do francuskiego i niemieckiego. Tak zaczyna swój artykuł "Jak nauczyć się obcego języka" (WIEDZA I ZYCIE Listopad 1997):
"Czy istnieją warunki konieczne, które trzeba spełnić, by nauczyć się języka angielskiego" Sądzę, ż
e są trzy takie warunki:rozległa lektura, długotrwałe oglądanie telewizji angielskiej (ewentualnie słuchanie radia) i ostatni, prawdopodobnie najtrudniejszy do spełnienia - względnie szybkie (w kilka lub kilkanaście miesięcy) osiągnięcie poziomu znajomosci języka umoż
liwiającego lekturę i ogladanie telewizji."