Postautor: malina » 27 lis 2005, 1:25
Praca magisterska, z grubsza rzecz biorąc, powinna mieć formę duż
ego artykułu naukowego. Nie jest to forma zbyt sztywno określona, co oznacza, ż
e artykuły dość znacznie róż
nią się między sobą układem i sposobem wyraż
ania treści poznawczych. Rozsądne jest jednak kierowanie się najprostszą, klasyczną formułą tego typu pracy, a zresztą oczekują tego od nas nauczyciele. Tak jak nie należ
y zbyt szeroko zakreślać tematu pracy i podejmować zadań zbyt ambitnych, tak i również
strona formalna pracy nie powinna odbiegać od standardu. Wygórowane wyobraż
enia o własnej swadzie i elokwencji mogą nasz kosztować obniż
enie oceny z pracy!
Orientacyjnie wstęp nie powinien zabierać więcej niż
10% całości pracy . Powinien więc liczyć kilka stron. Powinien rzetelnie informować, o czym jest praca i czego moż
na oczekiwać po jej lekturze, ale nie powinien przejmować funkcji zakończenia ani "podkradać” treści podsumowaniom kolejnych rozdziałów.
Klasyczny wstęp do pracy magisterskiej zawiera następujące elementy:
- Wyjaśnienie znaczenia tytułu pracy. Inaczej mówiąc, najpierw, jakby tytułem rozwinięcia tytułu (który nie moż
e być zbyt długi i szczegółowy), tłumaczy się jasno i dokładnie, czego konkretnie będzie dotyczyć nasza praca.
- Następnie należ
y temat uzasadnić, to znaczy podać racje, dla których podejmujemy się jego opracowania. Musimy przekonać czytelnika, ż
e temat ten jest jakoś waż
ny albo interesujący, a być moż
e nawet nowy (oryginalny), jakkolwiek to ostatnie zdarza się w pracach magisterskich rzadko.
- Teraz wypada podać ogólne informacje o stanie badań w interesującym nas zakresie: co, kiedy i przez kogo zostało zrobione; co wiadomo, co jest przedmiotem kontrowersji, a czego w ogóle nie wiadomo. Uwaga: moż
e zachodzić konieczność szerszego omówienia stanu badań w pierwszym rozdziale pracy - jest tak w przypadku zagadnień trudnych i kontrowersyjnych, np. na gruncie nauk historycznych.
- Następnie należ
y poinformować czytelnika i okolicznościach przeprowadzenia naszych badań, ich zakresie i metodzie. Zwykle (choć nie zawsze) sprawom metodologicznym będziemy musieli poświęcić jeszcze podrozdziały, a moż
e i cały rozdział naszej pracy. Wstęp jest więc miejscem na przedstawienie tylko podstawowej informacji o metodyce naszych badań, chyba ż
e jest ona tak prosta, ż
e na jednej czy dwóch stronach moż
emy załatwić tę sprawę "raz na całą pracę”.
- Dalej podajemy krótką charakterystykę struktury pracy , a więc piszemy, co zostanie zrobione w kolejnych rozdziałach. Należ
y uważ
ać, ż
eby nie wyszło z tego przepisanie spisu treści!
- Na koniec informujemy krótko o osiągniętych wynikach i wnioskach. Ale nie tak, ż
eby już
nic nie zostało dla "Zakończenia”, a więc bez szczegółów!
Wstęp będzie jedną z tych partii pracy, które zostaną przez opiekuna i recenzenta przeczytane ze szczególną uwagą. Lektura "Wstępu” moż
e wręcz "nastroić” ich do całości. Dlatego jest tak waż
ne, ż
eby ten początek naszej pracy był dobrze i interesująco napisany. Musi być jednocześnie rzeczowy i lapidarny, oszczędny w środkach wyrazu i ładny. To duż
a sztuka. Poświęćmy więc "Wstępowi” więcej wysiłku i "czułości” niż
innym częściom pracy.