Pytania i wątpliwości nt. wymowy angielskiej, akcentów, fonetyki itp.
Postautor: aurelia » 07 lip 2004, 12:48
Mam bardzo wielką prośbę do wszystkich nauczycieli języka angielskiego. Czy moglibyście się ze mną podzielić jak wazne jest dla Was uczenie wymowy angielskiej w szkołach, czy uwazacie , ze poświęcacie jej wystarczająco czasu, a moż
e nie. Czy chcielibyście to w jakiś sposób zmienić, jeśli tak to na przykład w jaki? Kolejnym problemem są 'słowa pułapki' czyli takie których wymowy nie da się przewidziec. Czy każ
ecie swoim uczniom zwracać szczególną uwage na te słowa?Co wtedy robicie, każ
ecie spoglądac do słownika? A moż
e macie jeszcze inne sposoby z którymi moglibyście się podzielić. Bardzo prosze o pomoc, z góry dziekuje...
-
aurelia
- newbie
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 14 lip 2004, 23:00
Postautor: xeo » 09 lip 2004, 19:47
Generalnie każ
de słówko którego wymowy się nie zna sprawdza się w słowniku... nauczyciel do lekcji musi byc tak przygotowany zeby go zadne słowo nie zaskoczyło... i zeby nie zaskoczyl uczniow ze nie wie o czym uczy
u dzieci moze by takie coś przeszło ale nie u starszych...
nie moż
na dopuścić do wyrobienia złych nawyków u uczniów, raz ktoś poda złą wymowę i takiemu uczniowi będzie się trudno przestawić... poza tym nalezy zwrócic uwagę na róż
nice w wymowie amerykańskiej i angielskiej... wszystko zalezy od grupy wiekowej, jesli starsza to mozemy wprowadzic zapis fonetyczny i trudniejszą do zapamietania wymowe pisac na tablicy...
aurelia poszukaj sobie albo poczytaj o "teaching pronunciation" i "pronunciation games" np. Battleships itp.
waż
ne ż
eby mówić do uczniów jak najwięcej in English...najlepiej cała lekcję prowadzić in English jak masz straszych uczniów... ż
eby się osłuchali, tak łatwiej zapamiętają i niech sami duż
o mówią i czytają na lekcji...
-
xeo
- Site Admin | Redakcja angielski.edu.pl
-
- Posty: 3320
- Rejestracja: 22 kwie 2003, 9:26
Postautor: aurelia » 10 lip 2004, 22:51
Pisałam prace na temat 'teaching pronunciation' i przeczytałam mnóstwo artykułów i ksiązek na ten temat. Jednak wiadomo, ze od teori do praktyki daleka droga, chciałam się dowiedziec czegos praktycznego , jak nauczyciele sobie z tym radzą, na co najwięcej zwracają uwage, jak sobie radza z problemami...
-
aurelia
- newbie
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 14 lip 2004, 23:00
Postautor: aurelia » 11 lip 2004, 20:04
tak..bardzo dziękuje
-
aurelia
- newbie
-
- Posty: 3
- Rejestracja: 14 lip 2004, 23:00
Postautor: xeo » 21 lip 2004, 17:27
No to aurelio wprowadzaj teorie w praktyke i zobacz co się sprawdza a co nie... zresztą pisząć pracę na pewno robiłaś eksperymenty bo tego wymaga praca z metodyki...
podaj konkretny przykład to moż
e się wymyśli jakąś radę...
Ty jako autorytet służ
ysz za wzór... to Ciebie inni naśladują więc przede wszystkim Ty powinnaś wiedzieć co i jak... a ewentualne błędy poprawiać...
wiem ż
e w uczeniu wymowy pomaga przesadzanie... przesadne wymawianie wyrazów... wręcz zniekształcenie ich do granic moż
liwości... bez wysiłku pewnych dźwięków nie da się osiągnąć tak jak powinny brzmieć... spróbuj na tej zasadzie pokazywać uczniom róż
nicę... na zasadzie kontrastu... weź np. dwa wyrazY które kończą się na "z" i "s" i pokaż
zniekształcając ż
e trzeba włoż
yć trochę wysiłku ż
eby na końcu powstało czyste "z" a nie "s, pokaż
uczniom jak niechlujnie wymawiane słówko jest trudne do odróż
nienia od słówka podobnego, wtedy uświadomisz im jak waż
na jest wymowa... moż
e kilka przykładów nieporozumień też
pomoż
e...
inna sprawa jak ktoś tak jak gość powyż
ej uczy fonetyki... wtedy ma całe zajęcia poświęcone tylko i wyłącznie mankamentom fonetki, wtedy moż
e się zagłębiać w szczegóły itp.
-
xeo
- Site Admin | Redakcja angielski.edu.pl
-
- Posty: 3320
- Rejestracja: 22 kwie 2003, 9:26
Postautor: Kemi » 23 lip 2004, 22:28
Jako przyszły nauczyciel wydaję mi się ż
e nauka wymowy jest bardzo waż
na..szkoda ż
e mój nauczyciel w liceum tak nie uważ
ał. Pamiętam ż
e mieliśmy pisaną transkrypcję prawie każ
dego wyrazu, ale pani najwyraźniej zapomniała wytłumaczyć nam co takie znaczki jak "schwa" czy "ash" oznaczają i jak je się wymawia. Myślę ż
e w tym przypadku na pewno przydałaby się jakaś lekcja teoretyczna z wymowy, moż
e by byłoby to nudne dla uczniów, ale na pewno przydatne w dalszej nauce!
-
Kemi
- newbie
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 01 sty 1970, 1:00
Postautor: xeo » 25 lip 2004, 17:07
Nie martw sie Kemi... fonetyka Ci wyjdzie uszami na studiach...
))
Generalnie w szkole średniej się naśladuje nauczyciela, ciekawscy mogą dopytywać o transkrypcje... poza tym wielu nauczycieli nie powinno byc tam gdzie są, a uczą czegoś o czym mają tylko blade pojęcie
takie jest polskie reality... nikt kto nie skończył kolegium albo filologii etc. nie ma pojęcia o transkrypcji lub ma JAKIEŚ TAM BLADE pojęcie, a shwa lub ash to słowa z innej planety
)
)) bo ilu jest nauczycieli historii, polskiego, WF-u uczących angielskiego, albo ludzi z samym FC... moż
e w nauczaniu początkowym jeszcze to przejdzie ale dalej co ? ............
Pozdrawiam.
-
xeo
- Site Admin | Redakcja angielski.edu.pl
-
- Posty: 3320
- Rejestracja: 22 kwie 2003, 9:26
Postautor: Gość » 24 paź 2010, 5:12
-
Gość
-
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości