Stosowanie tabel w nauczaniu angielskich czasów gramatycznyc

Pytania i wątpliwości dotyczące gramatyki angielskiej

Stosowanie tabel w nauczaniu angielskich czasów gramatycznyc

Postautor: Janusz2004 » 01 cze 2008, 7:16

Jestem nauczycielem j. angielskiego i interesuję się stosowaniem tablic w nauczaniu angielskich czasów gramatycznych. Często uczniowie pytają się „Ile w końcu jest tych czasów”. W czasie dotychczasowej nauki słyszeli bowiem o róż…nej ich ilości. Nauczyciele z przekonaniem odpowiadają na pytanie o ilość czasów, podając jedynie „prawdziwą” liczbę, nie informując na czym opierają swój pogląd. Np. przyjmując, ż…e „czas” moż…e być określony za pomocą tylko jednego wyrazu, mamy dwa czasy Past Simple, Present Simple. Jeż…eli weźmiemy pod uwagę podejście wywodzące z się z gramatyki łacińskiej, mamy trzy czasy Past, Present, Future. (O tych dwóch pierwszych opcjach pisze Christal w swojej Encyklopedii). Czasem w podręczniku jest instrukcja, ż…e dane zdanie należ…y wypowiedzieć w czasie „Continuous”. Częściej, jednak, sami nauczyciele uż…ywają takich określeń (np. tego zdania nie moż…na zapisać w czasie Continuous lecz Simple). Jeż…eli więc uż…ywa się pojęcia aspektu na określenie czasu gramatycznego, mamy cztery czasy: Simple, Continuous, Perfect, Perfect Continuous, W rzeczywistości, jednak, każ…dy z tych aspektów moż…e być uszczegółowiony poprzez połączenie z elementem czasu „chronologicznego”. Tak, więc, „Simple” ma „wersje” Past Simple, Present Simple, Future Simple. W ten sposób mnoż…ąc liczbę form czasu “chronologicznego” (3) przez liczbę aspektów (4), mamy 12 czasów. W niektórych podręcznikach uwzględnia się formę Future-in-the Past jako dodatkowy czas. Teraz mamy 4 razy 4 czyli 16 czasów. Jeż…eli uwzględnić konstrukcje strony biernej jako oddzielne czasy, mamy już… ich 16 + 16 = 32. Z kolei, 6-ciu czasów strony biernej czyli Future Continuous i Future-in-the Past Continuous a takż…e wszystkie formy Perfect Continuous, prawie w się nie uż…ywa (np. It