| | Przy wyborze szkoły językowej należy przede wszystkim zwrócić uwagę na: |
Kto będzie nas uczyć? | Wbrew pozorom wcale nie jest dobrze, by od początku uczył nas obcokrajowiec, zwłaszcza jeśli nie ma specjalistycznego przygotowania. Na poziomie początkującym i średniozaawansowanym bardzo przydatna jest pomoc nauczycieli polskojęzycznych, dlatego szkoły oferujące na tych poziomach zajęcia jedynie z obcokrajowcami nie są godne polecenia. Nauczyciel obcojęzyczny, jeśli ma być dobrym nauczycielem, powinien posiadać przynajmniej dyplom licencjacki z wydziału anglistyki dowolnego kraju i/lub świadectwo zdania egzaminu dla nauczycieli British Council (są trzy, o różnych stopniach trudności). Zdany egzamin dla nauczycieli nieanglojęzycznych bardzo dobrze świadczy o polskim lektorze. Minimum, którego należy wymagać od polskich nauczycieli to dyplom licencjacki z kolegium języka angielskiego i/lub zdany egzamin Proficiency i/lub dyplom magisterski anglistyki/lingwistyki. W żadnym wypadku nie jest podstawą do uczenia innych angielskiego uzyskanie First Certificate in English ani Certificate in Advanced English (szerzej o egzaminach, także nauczycielskich, na stronie Egzaminy). |
Jaki jest sposób kwalifikacji kandydatów do poszczególnych grup zaawansowania? | Zapisywanie do poszczególnych grup "po uważaniu" lub według życzenia kandydata jest niedopuszczalne - silnie zróżnicowany (w dowolną stronę) poziom w grupie szkodzi pozostałym uczniom. Poważna szkoła językowa przeprowadza z każdym potencjalnym uczniem test pisemny i krótką rozmowę kwalifikacyjną. |
Do jakich egzaminów przygotowuje szkoła? | Jeśli szkoła przygotowuje jedynie do niższych egzaminów albo uczy jedynie początkujących i średniozaawansowanych, prawdopodobnie nie ma odpowiedniej kadry lektorów. Dobra szkoła angielskiego przygotowuje także do egzaminu Proficiency (Certificate of Proficiency in English). Często uczy także egzaminów specjalistycznych, jak np. Medical English, London Chamber of Commerce and Industry (LCCI, najlepiej do wszystkich trzech poziomów). |
Jaka jest dostępność informacji o szkole? | Każda solidna szkoła językowa prezentuje informacje o lektorach, historii szkoły, oferowanych kursach, podręcznikach. Większość posiada strony internetowe i reklamuje się w prasie. Dobrym sprawdzianem jest pytanie o metodyka szkoły i jego kwalifikacje (udokumentowane powinny być przynajmniej takie, jakich oczekuje się od lektorów). Jeśli metodyka brak, zdecydowanie należy poszukać innej szkoły. |
Jak duże są grupy na zajęciach? | Do efektywnej nauki języka grupa nie powinna być większa niż 10-11 osób. Warto się upewnić, ile osób do wybranej przez nas grupy szkoła ma zamiar maksymalnie przyjąć. |
Czy dorośli i dzieci uczą się osobno? | Dorośli nie mogą efektywnie uczyć się razem z dziećmi i na odwrót. Różni ich sposób uczenia się, poczucie humoru, zainteresowania, podręczniki. Ideałem byłoby, gdyby były trzy rodzaje grup ze względu na wiek - dzieci, młodzież licealna, dorośli - lub gdyby szkoła specjalizowała się w kształceniu jednej z nich. |
Z jakich podręczników będziemy uczeni? | Nowoczesne nauczanie angielskiego powinno opierać się na dobrych kursach. Gwarancją jakości są podręczniki znanych wydawnictw, jak Oxford, Cambridge i in. Niezależnie od głównego podręcznika należy oczekiwać, że lektor na każde zajęcia przygotowywał będzie dla uczniów ćwiczenia z innych książek lub autorskie. |
Czy istnieje system oceny lektorów przez uczniów? | W dobrej szkole angielskiego nauczyciele są wciąż i na bieżąco oceniani zarówno przez metodyka, jak i przez uczniów. Jeśli szkoła nie ma systemu ewaluacji lektorów, lepiej z niej zrezygnować. Taka ewaluacja powinna oczywiście być przeprowadzana po zajęciach i nie przez ocenianego lektora. |
Czy ocenia się uczniów? | Dobra szkoła angielskiego na bieżąco sprawdza obecność i postępy uczniów. Z reguły przyznaje świadectwa lub zaświadczenia (zgodne z kryteriami Kuratorium Oświaty). Dobrym sygnałem jest, gdy ci uczniowie, którzy nie chcą się uczyć, nie otrzymują promocji na kolejne semestry. |
Jakie jest zaplecze techniczne szkoły? | Każda dobra szkoła angielskiego dysponuje magnetofonami, odtwarzaczami video i telewizorami (i, oczywiście, używa ich do uczenia). Bywa, że szkoła dysponuje salą komputerową (choć, w zasadzie, nie ma programów komputerowych, z których możnaby korzystać w takich kursach). |
|